Bloggens første år

Her ved nytår er det tid til at gøre status. I dag fylder Karen K. bloggen 1 år. Og sikke et år. Jeg vil gerne sige tak for alle de søde beskeder, venligheder og hjælp jeg har fået fra jer alle gennem året. Det giver mig overskud til at fortsætte bloggen og give Karen K. den omtale, hun fortjener.

logo-faerdigtSiden 2. januar 2015 er der blevet postet 84 indlæg på bloggen om Karen K.’s flotte tegninger, figurer, julepynt m.m. Husk at du kan abonnere på bloggen, hvis du vil have en email, hver gang der kommer nyt på siden.

Har du forresten lagt mærke til, at bloggen har fået et logo – en lille skrivenisse, som kan ses øverst på siden.

 

 

 

Fra en beskeden start i januar er opmærksomheden om bloggen bare vokset gennem året. I december var der mere end 1500 besøg på bloggen. Det svar til ca. 1/4 af alle årets besøg.

skaermbillede-2016-12-31-kl-14-26-19
Søjlerne viser antal besøg på bloggen måned for måned i 2016.

I alt har der været mere end 6000 besøg på bloggen i 2016. Selv om bloggen mest er på dansk er ca. 1 ud af 5 besøgende fra et andet land end Danmark. Der er flest besøg fra Sverige, USA og Norge, men gæster fra mange europæiske lande har kigget forbi. Og også fra mere fjerne lande som Madagaskar, Australien, St. Lucia og Japan.

På kortet kan du se, hvilke lande bloggens gæster kommer fra – de gule og røde lande.

skaermbillede-2016-12-31-kl-09-22-55
Der har været gæster fra mange forskellige lande på bloggen i 2016.

Bloggens TOP 10 2016

Ved ca. halvdelen af årets 6000 besøg kan jeg se, hvilket indlæg på bloggen, der er blevet læst. Derfor kan jeg lave en top 10 over årets mest populære indlæg. Måske er der nogen af dem, du ikke har fået læst endnu.

10. plads: Karen K.’s huse 2

1987-pan-aMange af jer har læst med om min tur ud i det jyske højland omkring Ejer Bavnehøj for at finde det hus, som Karen Kjærsgaard engang boede i, og som hun har gengivet på flere af sine tegninger.

Du kan læse alle fem indlæg om Karen K.’s huse, som de ser ud i hendes kunst og virkeligheden ved at klikke her.

9. plads: Postkortkunstneren

Karen K postkort pynt
Karen Kjærsgaard har tegnet mange fine postkort, som er små kunstværker. Specielt hendes kort til årets gang, som formentlig er fra sidst i 50’erne, er værd at kigge på. Der er også en serie med H.C. Andersen motiver fra samme periode.

Hvis du kender til flere postkort af Karen K., vil jeg altid gerne høre fra dig.

8. plads: Nils Holgersson

I 1984 lavede Karen K. en juleuro inspireret af Selma Lagerlöfs historie om Nils Holgerssons forunderlige rejse gennem Sverige. Her kan du læse om den klassiske børnebog, som er mere end 100 år gammel, men som stadig er meget læseværdig og fyldt med fortællinger og sagn om de forskellige svenske landskaber. Og så er den ovenikøbet rigtig spændende.

7. plads: Æbletid

IMG_8605
Dette indlæg er nok det mest personlige på bloggen, så det er en ekstra glæde for mig, at det er med på top 10.

Karen K.’s kollage af en dreng med æbler i hænderne, fik mig til at tænke på oplevelser fra min egen barndom. Utroligt hvordan kunst kan sætte tanker i gang.

 

6. plads: En signatur – og en ægte Karen K.

img_8810
Karen Fjord Kjærsgaard er det fulde navn bag signaturen Karen K., med hvilken hun signerede det meste af sin produktion fra starten i 1950’erne og i hvert fald frem til midt i 1980’erne.

Bag ved hver reproduktion af Karen K.’s værker har der eksisteret en original. I min samling har jeg én original Karen K. akvarel.

Her kan du læse om signaturen og  min ægte Karen K. akvarel.

 

 

5. plads: Året rundt med nisserne 3

Karen K nisser sommer solbær
En læser på bloggen havde googlet “Hvor er nisserne om sommeren” –  og google havde ledt hen til min blog. Året rundt med nisserne er en serie på fem indlæg, som med Karen K.’s egne ord fortæller om årets gang for de nisser, som hun mente, boede i det gamle hule træ bag hendes hus.

Dette indlæg handler om nissernes sommeraktiviteter.

 

4. plads: Pen og papir

IMG_6538
I februar skrev jeg om den hyggelige papirhandel Pen & Papir, som ligger i Odense, og dengang havde Karen K. billeder i sit udstillingsvindue. Siden hen er butikken flyttet, og kalder nu sig selv “Odenses mindste butik”. Men den er stadig et besøg værd.

Indlægget fra februar blev delt på butikkens Facebook-side, og det gav en masse gæster på min blog.

 

3. plads: Året rundt med nisserne 1

FullSizeRender-26 kopi 2
Endnu et indlæg fra serien om nissernes år er kommet med på top 10. Nissernes har jo ikke bare med julen at gøre. Det første indlæg handler om, hvad de foretager præcis på denne tid af året, hvor det er vinter over landet.

Du kan læse alle fem indlæg i serien ved at klikke her.

2. plads: Billedlotteri

12714400_10208682241323569_41163972_n
Et af mine personlige favoritindlæg er nået helt op på 2. pladsen i Top 10. Her bliver det ret nørdet, når jeg dykker ned i et gammelt billedlotteri, som Karen K. tegnede til forlaget Drechsler.

Du kan også læse om et beslægtet stavelotteri ved at klikke her.

Og nu til 1. pladsen: Karen K. nisser af plast – og engle…

img_8773
Den suveræne vinder i årets Top 10 er et indlæg, som har fået vildt mange besøg, siden det kom på bloggen sidst i november. Det handler om de små populære plastfigurer af nisser og engle, som mange nok husker fra 70’erne.

Indlægget har virkelig skabt debat og markante meninger rundt omkring på Facebook, især fordi jeg ikke mener, at enhver lille plastiknisse fra 70’erne er tegnet af Karen K. Jeg har prøvet, at finde frem til de ægte Karen K. nisser ved at sammenligne med hendes øvrige kunst.

Det kan være lidt skuffende for dem, som troede, at alle plastiknisser var tegnet af Karen K. Specielt fordi Karen K. nisser de sidste par år er blevet samleobjekter og sælges til uhyrlige priser, som sikkert ville få Karen Kjærsgaard til at tabe både næste og mund.

5 boblere

Uden for top 10 ligger 74 blogindlæg, som sagtens kan tåle et blive læst eller genlæst. Måske har du ikke fået dem læst allesammen. Her har jeg udvalgt fem, som jeg særligt anbefaler:

visting.jpg
Visiting Karen K. 

I sommer kom jeg i kontakt med Lili Chou, som arbejder for det amerikanske firma Caspari, som Karen K. tegnede for igennem hele karrieren. Lili besøgte Karen Kjærsgaard i 2011 og gav mig lov til at dele nogle billeder fra besøget.
Flugten til Ægypten.

Legenden om Palmetræet.jpg

Karen Kjærsgaard tegnede af og til også religiøse motiver. Her handler det om Flugten til Ægypten og om de mirakler, som sagnet fortæller, der skete for Maria og Josef under flugten. Det har sat sig spor i mange forskellige kulturer.

 

Børns leg

IMG_7760

Børns leg er titlen på et række kollager af legende børn, som Karen K. lavede i 60’erne, og som blandt blev uddelt som gave til at medicinalfirmas kunder.

Kollager er samme type kom sidenhen til at danne forsider på Familiejournalen i en årrækken omkring 1970.

 
Skars forlag

IMG_6767

Det vrimlede med små intellektuelle forlag i 60’erne, og Karen Kjærsgaard tegnede grafiske mønstre som prydede omslaget på ét af disse forlags bøger, nemlig Skars Forlag. Denne oversete del af Karen Kjærsgaards produktion kan du læse om i dette indlæg.
Tegnelæreren

klingspor_alexander-kammeraterne~OM263300~10127_20111024_100000539_548

En af dem, der inspirerede Karen Kjærsgaard til en karriere inden for grafisk design og kunst var den visionære tegnelærer fra skoletiden, Aleksander Klingspor. Du kan læse om ham og hans kunst i dette indlæg.

Jeg håber, du har fået lyst til at gå på opdagelse rundt om på bloggen. Og husk, at du altid er meget velkommen til at sende mig en kommentar. Nedenunder hvert indlæg er der en kommentarknap, som du kan trykke på. Jeg glæder mig til at høre fra dig.

karenkblogheader

 

2 thoughts on “Bloggens første år

  1. Det var sjovt med en kavalkade over årets populære indlæg, som absolut kan tåle en genlæsning. Også sjovt at blive mindet om, hvor mange forskellige emner bloggen faktisk er kommet rundt om!

    Like

  2. Hej Lene. Jeg er glad for, at du kan lide nytårskavalkaden. Jeg er selv helt overrasket over, hvorvidt omkring med forskellige emner bloggen er nået. Det havde jeg let ikke troet, da jeg startede. 🙂 vh Mikael

    Like

Skriv en kommentar